top of page

Vad är rekryteringsprocessen och vilken hjälp kan du få?

Så du har beslutat att anställa någon. Vad gör man nu då?

Nästa steg

Du har beslutat dig för att anställa någon, vad gör du nu? Det finns många källor att vända sig till för hjälp. Gateway Umeå bygger en kunskapsbank med resurser för att assistera dig. Vi arbetar också på att erbjuda evenemang där du kan träffa specialister inom olika ämnen som rör talangattraktion och kvarstanning för att ytterligare stärka din position. För allmän information om Sverige rekommenderar vi även att besöka Sweden.se, där internationella talanger kan lära sig om kraven för att hitta ett jobb och migrera till Sverige.


Uppfylla kriterier och villkor

För att den blivande medarbetaren ska kunna få ett arbetstillstånd måste du som arbetsgivare uppfylla följande villkor (enligt Migrationsverket):

  • Annonsera tjänsten i Sverige (Platsbanken) och inom EU/EES samt Schweiz i minst tio dagar.

  • Erbjuda anställningsvillkor som minst motsvarar de som fastställts i svenska kollektivavtal eller som är sedvanliga inom yrket eller branschen.

  • Erbjuda en lön som minst motsvarar den nivå som fastställts i svenska kollektivavtal eller som är sedvanlig inom yrket eller branschen.

  • Tillhandahålla sjukförsäkring, livförsäkring, arbetsskadeförsäkring och tjänstepensionsförsäkring från den dag då medarbetaren börjar arbeta.

  • Färdigställa ett anställningsavtal och låta relevant fackförbund lämna ett yttrande om anställningsvillkoren.


Bli en certifierad arbetsgivare

Ett alternativ för att göra processen snabbare är att bli en certifierat arbetsgivare. Om du har ett återkommande behov av att anställa personer från utanför EU kan du bli en certifierad arbetsgivare hos Migrationsverket, vilket ger dig tillgång till ett snabbspår där du alltid får ett beslut inom 20 arbetsdagar (både för din anställda och för de familjemedlemmar som flyttar med). Denna registrering som certifierat företag är gratis, men du måste uppfylla följande kriterier:

  • Alla kriterier för att få arbetstillstånd

  • Var registrerad som arbetsgivare

  • Ha tillräckligt god ekonomi för att kunna anställa

  • Ha återkommande behov av att anställa personer från utanför EU

  • Ansvara för att alltid lämna in kompletta webbansökningar

  • Ha uppfyllt kraven för arbets- och uppehållstillstånd om du tidigare har anställt personer från utanför EU


De viktigaste sakerna

De viktigaste sakerna att tänka på är kontrakt, skatt och socialförsäkring. Om du rekryterar inom EU är det viktigt att skriva ett anställningsavtal som är giltigt i mer än 366 dagar. Det är en viktig väg in i samhället för global talang.

Rekryten kan då officiellt registreras i det svenska systemet, ansöka om socialförsäkringsförmåner och betala skatt i Sverige.

Tänk på att den person du rekryterar sannolikt har begränsad kunskap om svensk arbetsrätt. Ditt ansvar som arbetsgivare är att förklara relevant information så att det blir tydligt. Andra viktiga regler att vara medveten om är kravet på att tjänsten ska annonseras hos Arbetsförmedlingen och att lönen ska vara marknadsmässig.


Om du rekryterar från ett land utanför EU, ofta kallat ett tredje land i detta sammanhang, måste rekryten befinna sig i sitt hemland när beslutet om anställning tas.


Behöver du stöd?

Det kan låta som mycket att hålla reda på med många fallgropar längs vägen. Men ta det lugnt, vi är här för att hjälpa till. Vi arbetar direkt med särskilt små och medelstora företag för att förbereda dig inför rekryteringen. Du kan fylla i detta korta formulär för att meddela oss ditt intresse att samarbeta med oss. Du är också välkommen att följa oss på LinkedIn för att se kommande evenemang som kan intressera dig.

bottom of page